steg för steg, måleri


 ------------------------------------------------------------------------------------------------------
15/6 - 15 

Sambon och jag har tillbringar några dagar på Ramsvikslandet i Bohuslän. Planen var att jag skulle ägna en av dessa dagar till att måla ett landskap. (Efter att ha packat en hel resväska full med oljefärger, terpentin, penslar, hemmasnickrat staffli och allsköns pryttlar och pinaler tenderar man att ångra hela idén... men skam den som ger sig.)
På en promenad (utan resväskan men med kamera) nere vid Grosshamn hittade vi den här trevliga lilla bäcken.
Ca 20.00 den 8/6
Ca 08.30 den 9/6.
 Mulet väder men väldigt ljust.
Resultatet blir att det strömmande vattnet blir helt vitt men detta kommer att ändra sig under dagen. 
09.05 Skiss är gjord med en brunaktig soft pastell. Fördelen med att skissa i soft pastell är att man kan göra flera försök och helt enkelt borsta bort  det man inte är nöjd med. När man är nöjd fyller man i linjerna med lite terpentin på en pensel. Då fastnar skissen och kan målas över. Grunden är akrylgrund med sand för att få struktur. Det går hårt åt pastellkritan men ger en yta jag gillar. Den har också fördelen att den färdiga tavlan blir förvånansvärt tålig att hantera innan den torkat. Den kan bara stuvas ner i en sopsäck och bäras hem utan att oljefärgen smetas ut nämnvärt.
Ca 13.00 Ljuset har ändrat sig avsevärt. Klar himmel åt öster men fortfarande tunna moln åt väster. Vid det här laget måste man börja kompromissa med skuggor och ljusdagrar. Det som är gjort är gjort och ska inte ändras bara för att verkligheten gjort det. Jag har flyttat staffliet för att slippa släpljus på den grusiga ytan. Lunch på kaffe och en skamligt stor godispåse... 




Ca 15.15
 
Ca 15.15. Staffliet har flyttats ett par gånger till. Motivet börjar se vettigt ut men är fortfarande platt. Det klara solskenet är ett problem. En kall snålblåst gjorde inte heller saken bättre. 


 
Ca 15.20
 
 
ca 17.00 Resultatet.
Vi den här tiden hade ljuset ändrat sig så mycket att det inte gick att fortsätta på plats. Eventuellt kommer jag att göra vissa småändringar på den hemma.

Tavlan är 60x70 cm och kommer att kosta 6500 kr.
Karta över Ramsvikslandet. Den grön pilen visar var  tavlan är målad. Jag vill också passa på att rekommendera Ramsviks Övergård där vi hyrde en liten lägenhet några dagar.
-------------------------------------------------------------------------------
20/4- 15
"Loket" . Skissen har en bakgrund som kommer från Centralstationen i Köpenhamn.
Loket har stått uppställt i Alvesta en tid men är nu (så vitt jag vet)flyttat. Bilden ovan är enkel photoshop-skiss där jag lagt in några
ritade djur. Måtten kommer att bli 94 x 67 cm.


Bilden har många komplicerade detaljer så jag gör en grund i svart och vitt på grå bakgrund först. Samma teknik visas under fliken "Steg för steg" med en liknande tavla.
27/4 - 15 
Den svartvita grunden är mer eller mindre klar på den härbilden.

Detalj. Här finns två av mina favoritkaraktärer med. Den filosofiske Grävling och den obotligt nyfikne Utter.
 

Dags för lite färg. Har börjat med golvet. Denna träliga men ytterst viktiga yta. Som vanligt handlar det om perspektiv och patina. Att försöka få till fläckar, smuts och sprickor men det ska ändå se ut som en plan yta.
 
Detalj. Till vänster står en familj igelkottar. Gossen har råkat ut för det vi alla mins från vår barndom. Man har äntligen fått en glass men tappat kulan på marken. Splatt... Till höger sitter två rävar på sina resväskor ock fördriver tiden med ett parti kort.

 
Nu har en del färg kommit på. Eftersom det finns en bra svartvit grund så håller jag lagren tunna och transparenta. (Jag har fått frågan varför det inte finns några vagnar efter loket. Loket jag har som förlaga stod uppställt och hade inte gått på evigheter. Det är fullt möjligt att det fattas vitala delar på det men det ligger långt utanför mina kunskaper. Alltså tänker jag mig att det här loket står still av någon anledning  men inte i lokstallarna utan på ett spår, i stationen, som inte används.)
 
4/5-15



 
Det behövs ånga och dis som lyses upp av ljuset som kommer ner från taket. Eftersom loket redan har bra detaljer som jag inte vill förstöra gör jag här en schablon av papper. Pappersschabloner tål oljefärg ganska bra och kan fästas med lite häftmassa. (Tejp drar med sig färgen.)
 
En del av ångan är målad och ska torka innan jag vågar mig på att göra ljusstrålar. Schablonen sparar jag till dess.

Här är två reparatörer upp på loket målade, en till synes ganska barsk bävertant på väg ut till höger och de två kortspelande rävarna.

 Detalj.



11/5-15

Nu har det blivit ett par figurer till.
 
 
 
 
 
1/6 - 15
Tavlan är klar. För att skapa mer djupverkan har jag lagt en mörk lasyr och djupa skuggor på figurerna i förgrunden. På loket och figurerna i närheten av det har jag lagt på tunt vitt. Detta äter upp vissa små detaljer men ger en bra effekt.

Den har nummer 1571 och titeln "Loket", 95x67 cm.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
12/1 - 15
Den här tavlan är ca 110 x 90 cm och målad med akryl och olja på oljehärdad masonit.



Skiss utförd i Photoshop från foton på Huvudbanestationen i Köpenhamn, ett antal olika foton på lok och vagnar samt teckningar. Perspektivet blir alltid galet när man klistrar ihop olika foton så det får man slåss med allt eftersom. Det viktiga är att ha någon slags riktlinjer. 






Det underlättar att börja måla "längst bak" i motivet men då hamnar man oftast i övre halvan av tavlan. Eftersom den här tavlan är för stor att hantera bekvämt är det logiskt att vända den uppochner. Det är inget större problem om man också vänder förlagan/skissen uppochner.
Första omgången med färg gör jag i svartvitt då det är så mycket detaljer att hålla reda på.
 





Arbetet så här långt. Några av perspektivfelen är någorlunda åtgärdade medan nya har dykt upp. En del kommer också att döljas eller åtminstone villas bort av att det kommer andra detaljer framför. I slutända kan man ju alltid rädda det med häftigt bolmande ånga från frustande lokomotiv, om man kört fast någonstans...

Fortsättning följer.

 
--------------------------------------------------------------------------------------------------
19/1-14


En svag aning av loket. Här har jag bara ritat upp det och målat ångan som ska vara bakom och komma ut ur skorstenen. Det är betydligt lättare än att försöka få dit den senare.


Här är loket påbörjat och även vagnarna på höger sida.

 
Loket ytterligare en del pill. Starkt ljus från det tänkta takfönstret. Ånga och rök! Det börjar likna något...

 fortsättning följer
------------------------------------------------------
26/1-2015


Golvet. Lätt att förbise, när man planerar en massa annat som mer eller mindre täcker ytan, men viktigt. Återigen finns det en del perspektivfel men det är inte lika viktigt. En trovärdig, lagom skitig yta är vad som behövs.

 




Här har jag skissat in de flesta figurerna.
Man kan bara måla dem direkt men här lyser golvet troligtvis igenom oljefärgen så det underlättar att göra det i två omgångar. Först en gång med något brunt och vitt. När det torkat, en  gång till i färg. (En svart undermålning kan en kall och svår grund att fortsätta på.)

 
Nu är några av figurerna i färg.
Jag har för vana att arbeta från höger till vänster då jag är vänsterhänt.


Fortsättning följer nästa vecka.
------------------------------------------------------------------------------------------------
2/2-15

Fler figurer.
Skarvarna i golvplattorna tenderar att lysa igenom när färgen torkat så det krävs en extra
omgång färg här och där.

De flesta figurerna har nu fått bra form och färg. Nu återstår smådetaljer. Mer ånga och rök, skuggor, högdagrar, nitar på tåget och på takstolarna... och en del ändringar allt eftersom jag upptäcker dem.

Fortsättning följer nästa vecka... 
------------------------------------------------------------------------------------------------
9/2-15
Det har inte hänt så mycket med tavlan denna vecka. När man jobbar för länge blir man "blind" och behöver ställa undan arbetet ett tag.
Några lyktor på stolparna...

 
Mer ånga och rök. Nitar på vagnarna.

 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
16/2-15
Tavlan är klar. gjort om taket till vänster där det fanns ett irriterande perspektivfel. Tavlan har fått nummer 1563 och namnet "Fyra och femtio från Paddeborg" 116 x 90 cm  Det finns en mer högupplöst bild på den under fliken "Möss och andra djur." (Tavlan är såld.)
----------------------------------------------------------------------------


Grunden till en tavla, 60 x 72 cm, med rävar.
"Red Fox Inn" Den har ganska mycket små, gnetiga detaljer så här har jag gjort en grund i svart och vit akrylfärg.

Tunn akrylfärg låter sig (under viss protest) användas till tunna linjer med hjälp av gammaldags stålstift för tusch och bläck. Man får tvätta stiftet ofta
då färgen tenderar att torka men det är värt besväret. Nu är det bara färgen som fattas...
------------------------------------------------------------------------------------------------
Här ville jag ha väldigt tydliga strålar av solsken ner på de starkt upplysta fläckarna på marken. Gärna en känsla av stigande dimma, som om det nyss har regnat och sedan klarnat upp igen. Detta kan åstadkommas med enkla schabloner och väldigt lite, vit färg i penseln. En gammal "risbuske" till pensel kan vara bra. Man kan också prova trasor, tvättsvampar och hopskrynklade plastpåsar. Schablonerna ska vara av ett stadigt papper och fästas försiktigt med häftmassa. (Tejp kan dra med sig färgen)



 På en så här detaljerad grund i svartvitt kan man lägga på oljefärgen tunt, som om det vore akvarell. Det kan ge en bra lyster (om man har tur). Detaljer som man vill ska framstå som mer solida och tydliga, rävarna i det här fallet, målas med tjockare färg.
Nedan är några detaljbilder av tavlan. (Tavlan är såld.)




Dåliga kort...retfull kommentar. 
Nyfikna åskådare...Sura miner. 
"Blyge Örjan" på bänken.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har även under en längre tid pillat med klassiskt motiv i 150 x 105 cm.
Motivet är sammansatt av olika delar från äldre måleri och mina egna bilder (Jag vet, det är ett rätt fånigt motiv på det hela taget...)



 
Som förlaga har jag "Fottosjåpp"-skissen nedan som i sig själv naturligtvis är ett hån mot all seriös datorgrafik av kvalitet. Den är ett hastverk som inte tål nån vidare förstoring.
Den duger däremot alldeles utmärkt att måla efter.
Färgskalan är betydligt blåare på målningen men jag räknar med att kunna lägga på en gulbrun lassyr, som då föreställer åldrad fernissa, någon gång närmare slutet av arbetet. Återstår att se om den planen funkar...

Här finns en himmel från Öland, ett spegelvänt havslandskap från Hovshallar. (Det är för övrigt den dagen stormen Per drog in över Sverige.) Båten är från en dansk målning från 1800-talet.
Sjöjungfrurna är lånade från 1800-tals målningar och har
stjärtar från ett gammalt uppslagsverk om fiskar.
Hipokampen (havshäst) är från ett foto av en väldigt ointresserad
tinkerhäst i Alvestatrakten.
Den badande "sjöbjörnen" i nedre vänstra hörnet är fotograferad
i Björnparken i Orsa. Den satt i en liten anlagd sjö,
kliade sig på osynliga ställen
och verkade tämligen nöjd med tillvaron.






























 
 
 
 



1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag visste att du lade ner mycket jobb på dina fina bilder när jag träffade dig och fotade dig till "Kronobergsprofiler 2010" men trodde inte att det var så mycket detaljer och jobb. Riktigt roligt att se hur dina fina tavlor blir till. Loket i Alvesta heter Beda och skrotades då det var för dåligt skick. Jag träffade Big Bengt från High Chaparral och han har ganska många lok där. Det finns mycket motiv där att hämta....

    SvaraRadera